• Ruim acht op de tien Nederlandse bedrijven merkt de gevolgen van de breuk die aan het ontstaan is tussen de Verenigde Staten en Europa.
  • De meerderheid bereidt zich voor op eventuele problemen, bijvoorbeeld rondom cybersecurity.
  • Alhoewel bedrijven volop problemen zien ontstaan in andere werelddelen, denken ze er nog niet over na om fabrieken terug te halen naar het eigen continent.
  • Lees ook: Deloitte en McDonald’s zetten beleid diversiteit in Nederland voort, Google en Goldman Sachs niet

Meer dan acht op de tien Nederlandse bedrijf ervaart de gevolgen van de breuk die aan het ontstaan is tussen Europa en de Verenigde Staten.

Dat blijkt uit een rondvraag van KPMG onder 59 bestuurders en commissarissen van bedrijven en organisaties in Nederland. Liefst 85 procent stelt de impact te voelen van de geopolitieke aardverschuiving die ontstaat nu de Amerikaanse president Donald Trump zijn handen van oude bondgenoten zoals Europa lijkt af te trekken.

Grotere invloed geopolitiek op bedrijfsleven

Vrijwel iedereen (97 procent) voorziet een toenemende invloed van de geopolitiek op hun bedrijfsvoering. Ruim zeven op de tien ondervraagden bereiden zich al voor op eventuele problemen, bijvoorbeeld op het gebied van cybersecurity.

De onrust in het bedrijfsleven komt vooral door de toename aan economische sancties en onzekerheden voor geopolitieke samenwerking. Vrijwel iedereen is het erover eens dat protectionistische maatregelen een invloed op hun bedrijfsvoering zullen hebben.

Ruim zes op de tien bedrijven zien specifiek in Oost-Azië, Oost-Europa en de Verenigde Staten ondernemersrisico's. Ze verwachten die effect zullen hebben op hun buitenlandse investeringsplannen.

Fabrieken terug naar Europa? Zover is het nog niet

Dan maar massaal de fabrieken terughalen naar Nederland of Europa? Daar gaan de meeste bedrijven nog niet aan. Ruim negen op de tien bedrijven geven aan voorlopig niet van plan te zijn activiteiten terug te brengen. Ze willen eerst afwachten wat er gaat gebeuren.

Wat betreft zogeheten ESG-beleid voor met name milieu en sociale rechtvaardigheid, geeft 70 procent van de bedrijven aan hierin te blijven vertrouwen. In de VS stoppen veel bedrijven echter met hun diversiteitsbeleid, onder meer omdat ze bang zijn anders overheidsopdrachten mis te lopen.

Verscheidene Amerikaanse bedrijven trekken die lijn ook door naar Nederland, meldde Business Insider Nederland begin deze maand. Zowel bij de Nederlandse divisies van Google als Goldman Sachs gaat het mes in het diversiteitsbeleid.

De meerderheid van de door KPMG gepolste bedrijven blijft langetermijndoelstellingen door de overheid van strategisch belang te vinden. Wel verwachten ze enige vertraging door mogelijke wetswijzigingen in de VS en Europa.

De Amerikaanse president Trump gelooft niet in klimaatverandering en is tegen diversiteitsbeleid. In de EU won rechts bij de afgelopen verkiezingen. De rechtervleugel van de EU is over het algemeen voor een wat minder snel klimaatbeleid, teneinde het bevorderen van de economie.

Bedrijven zien concurrentievoordeel klimaatbeleid

Een krappe meerderheid van de bedrijven (53 procent) denkt juist niet dat er concurrentiekracht verloren gaat door het vasthouden aan klimaatdoelen. Zij wijzen juist op het zogenoemde first-movers-voordeel van een groene economie, zoals China dat al jaren laat zien.

Over AI is het Nederlandse bedrijfsleven verdeeld. Sommigen zijn enthousiast, anderen juist sceptisch. De achterstand die Europa mogelijk oploopt ten opzichte van China en de VS is een zorgenkindje bij de ondervraagde bestuurders en commissarissen. Net geen zes op de tien van hen verwacht uiteindelijk dat de maatschappij de snelle ontwikkelingen rondom AI zal kunnen bijbenen.

LEES OOK: Europese defensiebedrijven profiteren op de beurs van nieuwe geopolitieke realiteit: dit moet je weten over 4 topspelers